divendres, 21 d’octubre de 2016

Sabem, realment, qui som?

Avui en dia són poques les persones que no disposen d’un perfil a una xarxa social, utilitzen el correu electrònic o estan registrades en pàgines diverses. Totes les accions que es fan a Internet deixen una petjada digital, que es tradueix en la identitat digital de cadascú. La identitat digital, per tant, és el conjunt d'informacions publicades en Internet sobre una persona i que componen la imatge que els altres tenen d’aquesta: dades personals, imatges, notícies, comentaris, gustos, amistats, aficions, etc. La informació publicada pot provenir tant d’allò que un mateix publica, i que per tant vol mostrar, com d’allò que publiquen terceres persones referint-se a aquesta. És per aquest motiu que, la identitat digital, pot tenir conseqüències positives o negatives en el treball. Un perfil a internet pot servir per buscar feina, connectar-se amb altres persones o compartir les experiències pròpies o opinions, etc. Per tant, revela trets de la personalitat que a vegades poden ser negatius, com comentaris racistes o imatges borratxo, per exemple. 

Així doncs, la identitat digital mostra una imatge personal de la qual moltes vegades no s’és conscient. Per aquest motiu, és recomanable tenir un perfil professional i un personal diferenciats.
Fent referència a aspectes educatius, és evident la importància d’educar als nens i nenes perquè tinguin cura de la seva identitat digital i que siguin conscients de l’impacte que pot tenir tot allò que publiquen, ja que, sobretot els adolescents, estan molt actius en les xarxes socials i moltes vegades no s’adonen dels riscos que això pot comportar.  Per aquest motiu, tant les famílies com a les escoles els han d’acompanyar i fomentar una cultura de la seguretat i responsabilitat a internet, mostrant tots els avantatges que té internet, però també els riscos.

dimarts, 18 d’octubre de 2016

Codis QR

Les tecnologies s'han convertit en una eina destacable en el món de l'educació, ja que ens poden oferir moltes possibilitats d'aprenentatge. Alguns exemples són la realitat augmentada, la geolocalització, les pissarres digitals interactives, les imatges i vídeos, Apps i dispositius tecnològics i els codis QR. Avui ens centrarem en eCODI QR, una aplicació la qual ens permet descobrir informació a través d'un codi. Aquest fet desperta molt més l'interès dels alumnes a l'aula, ja que com que no saben el que s'amaga dins d'aquest codi i quina informació hi podran trobar, es motiven molt més per descobrir i aprendre coses noves.
Utilitzant aquesta eina es poden crear activitats molt diverses per tal de treballar els continguts donats a classe, com ara gimcanes, vídeos, gravacions de veu, la creació d'un conte i moltes més. Un exemple d'activitat és " Intercanvi de contes",  on cada nen i nena prepara una història dibuixant-la a una capsa, la qual s'hi podrà trobar un codi QR fet per ells on portarà a l'explicació del conte. Els nens/es podran compartir les histories amb els altres companys i fins i tot amb les seves famílies.Només cal descarregar-se l'aplicació en un dispositiu mòbil per tal de poder veure el codi QR. Així doncs, és una eina molt fàcil d'utilitzar, i que ens aporta molts avantatges al món de l'educació.



COMPROVEU-HO!


divendres, 14 d’octubre de 2016

Pissarra digital interactiva (PDI)

Tenint en compte la importància que té la tecnologia avui dia en l'educació, destaquem les pissarres digitals interactives. Tot i que suposen una inversió de diners considerable, també ens ofereixen un gran ventall de possibilitats per interactuar amb els alumnes, i aprendre d'una forma més divertida, potenciant l'atenció i la motivació dels estudiants,a través d'una eina més innovadora. Amb elles podem elaborar activitats mitjançant un programa especialitzat amb el qual ens facilita la creació de recursos (smart notebook), podem introduir moviment, música, text i fins i tot pot incloure autocorrecció de  l'activitat perquè els alumnes sàpiguen ells mateixos si ho han fet bé.


Segons la nostra reflexió, és un bon mètode per utilitzar a l'escola amb els alumnes perquè no només fem referència als continguts curriculars, sinó que també poden aprendre millor si ells mateixos viuen el temari de més a prop i també ens permet atendre millor la diversitat dels alumnes, especialment d'aquells que tenen algun trastorn del desenvolupament o alguna discapacitat que li dificulta l'aprenentatge. Per exemple, en el moment que estudiïn els planetes podem crear una activitat amb la pissarra digital en la qual, els alumnes col·loquin el nom dels planetes sota el corresponent o els planetes a les seves òrbites, d'aquesta manera, actua la visualització i, després per ells pot ser més fàcil recordar-ho.